Azok a rohadt kommentek.
Hogy létezik az, hogy minden jónak induló kampányötlet a végén mindig szarrá válik?
Magyarországon óriási mennyiségű reklám-fekália keletkezik. Ocsmány, érdektelen, ronda, minden szabályt áthágó foss. Pedig a szakmában rengeteg tanult art director, sok motívált grafikus és jó pár tehetséggel megáldott operátor dolgozik. Nem mondom azt, hogy nem keveredik a búzába ocsú, de arányában ennyi, mint amennyi pocsék hirdetés kerül szemeink elé, na ennyi nincs! Akkor mégis ennek mi lehet az oka?
Nem tudok másra gondolni, mint hogy a kedves megrendelôk, akik kezében az ostor és a készpénz van, szólnak bele mindenáron és mindenenbe. Nem mondom, hogy nincs szükség a munkafolyamat kezdetén egy teljes körû leírásra (briefre) arról, hogy mit szeretne kapni a megrendelô, mi lenne az, ami tetszene neki, de amikor már elkészült a "mû", nem lenne szabad részletekbe menôen beletúrnia! Ez legyen piros, az menjen feljebb, ez legyen nagyobb, stb. - típusú utasítások vége egy igazi katyvasz. A ronda, értékelhetetlen, szemnek fájó klisé avagy förmedvény. Rég rá kellett volna jönnie minden gazdasági iskolát végzett ügyfélnek, hogy ízlése, érzéke és gyakorlata nincs layoutokat tervezni. Mert ez az alapfokú tologatás már az, hiszen borít mindent, amit az art director patikamérlegen kimért és összerakott. Ô egy - jó esetben - kitûnô marketing szakember, akinek a kampány célját kell jól belônie, kiválasztania az ügynökség briefre adott termékeibôl a legrelevánsabbat, finom utalásokkal beállítani a helyes irányba a még friss kreatívot és a végén fizetni.
Ha mindenki tenné - tehetné - a dolgát - amihez ért -, tán boldogabb légkörben szebb, hatásosabb, kreatívabb layoutok születnének. Ugyan mindig is lesznek megszállott megrendelôk, aki ragaszkodni fognak saját ötleteikhez, de azok választhatnának 1-1 produkciós stúdiót, ahol ellenvetés nélkül elkészítenének bármit. De ha valaki egy professzionális reklámügynökséget bíz meg - s itt a kulcsszó a bizalom! -, akkor engedje ôket szabadon dolgozni, hisz mindenki érdeke az lenn, hogy egy igazán ütôs kampány szülessen, ami plusszbevétel hoz az ügyfélnek és szakmai hírnevet az ügynökségnek.
Persze ez Magyarország. Itt ez sem mûködhet...