Azok a rohadt kommentek

 2009.06.22. 16:00

Azok a rohadt kommentek.

Hogy létezik az, hogy minden jónak induló kampányötlet a végén mindig szarrá válik? 
Magyarországon óriási mennyiségű reklám-fekália keletkezik. Ocsmány, érdektelen, ronda, minden szabályt áthágó foss. Pedig a szakmában rengeteg tanult art director, sok motívált grafikus és jó pár tehetséggel megáldott operátor dolgozik. Nem mondom azt, hogy nem keveredik a búzába ocsú, de arányában ennyi, mint amennyi pocsék hirdetés kerül szemeink elé, na ennyi nincs! Akkor mégis ennek mi lehet az oka?

Nem tudok másra gondolni, mint hogy a kedves megrendelôk, akik kezében az ostor és a készpénz van, szólnak bele mindenáron és mindenenbe. Nem mondom, hogy nincs szükség a munkafolyamat kezdetén egy teljes körû leírásra (briefre) arról, hogy mit szeretne kapni a megrendelô, mi lenne az, ami tetszene neki, de amikor már elkészült a "mû", nem lenne szabad részletekbe menôen beletúrnia! Ez legyen piros, az menjen feljebb, ez legyen nagyobb, stb. - típusú utasítások vége egy igazi katyvasz. A ronda, értékelhetetlen, szemnek fájó klisé avagy förmedvény. Rég rá kellett volna jönnie minden gazdasági iskolát végzett ügyfélnek, hogy ízlése, érzéke és gyakorlata nincs layoutokat tervezni. Mert ez az alapfokú tologatás már az, hiszen borít mindent, amit az art director patikamérlegen kimért és összerakott. Ô egy - jó esetben - kitûnô marketing szakember, akinek a kampány célját kell jól belônie, kiválasztania az ügynökség briefre adott termékeibôl a legrelevánsabbat, finom utalásokkal beállítani a helyes irányba a még friss kreatívot és a végén fizetni.

Ha mindenki tenné - tehetné - a dolgát - amihez ért -, tán boldogabb légkörben szebb, hatásosabb, kreatívabb layoutok születnének. Ugyan mindig is lesznek megszállott megrendelôk, aki ragaszkodni fognak saját ötleteikhez, de azok választhatnának 1-1 produkciós stúdiót, ahol ellenvetés nélkül elkészítenének bármit. De ha valaki egy professzionális reklámügynökséget bíz meg - s itt a kulcsszó a bizalom! -, akkor engedje ôket szabadon dolgozni, hisz mindenki érdeke az lenn, hogy egy igazán ütôs kampány szülessen, ami plusszbevétel hoz az ügyfélnek és szakmai hírnevet az ügynökségnek.

Persze ez Magyarország. Itt ez sem mûködhet...

A bejegyzés trackback címe:

https://dtpszakszerv.blog.hu/api/trackback/id/tr351030325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabó Patrícia 2009.09.25. 11:31:23

Ez így részben teljesen igaz, de annyit mindenképp hozzá kell tenni, hogy az eladási stratégián is változtatni kellene. Sajnos sok ügyfél nagyon parázik attól, hogy rosszué dönt, amire minden esélye megvan a szakmai tapasztalatait figyelembe véve. Ezért aztán maradnak a biztonságosnak ítélt, sehonnan ki nem lógó hétköznapi értelemben "működőd" megoldások, amiket meg a célközönsége egyszerűen utál. (házon belül azonban igaz, hogy nem kap jutalmat érte, de lebaszást sem). S ha ezt felismertük, segítenünk kell az ügyfeleket, hogy biztonségosnak érezhessék a döntésüket. Ehhez kevés a kreatív ember meggőző dumája, hogy "de ez kurvajó és vicces, meg különleges, outstanding, be fog jönni mindenkinek", mégha igaza is van. Ehhez kellenek az accountok épp úgy, mint a stratégiai tervezők, akik pontos képet adnak ügyfélnek a célcsoport szokásail, arról, mi tetszik és mi motiválja őket, s ezt alá is tudják támasztani. Valamint arról, hogy ez a kommunikáció hogyan passzol a brand visionbe, hogyan fog eladni, egyáltalán, hogyan fog működni azon tól, hogy "vicces". És meg kell mondjam, ez a rész nem annyira erős a mi szakmánkban, tisztelet és riszpekt a kivételeknek. Szal ha tudjuk, és ennyire pontosan látjuk, mi baj, és tegyük fel, valóban az a baj, akkor tegyünk ellene, és ne ezredszer írjuk le, hogy "hüje ügyfél", mert annak semmi hatása nincs már semmire, nem is volt, nem is lesz.

Ezt meg kell érteni, és tenni kell ellene. Emellett azért azt is érdemes végiggondolni, valóban olyan iszonyat ütős ötletek maradnak-e a fiókokban? Esetleg lehetne egy blogot indítani, ahol fiókban maradt ötleteket mutatunk be, szembeállítva a megvalósulttal, valszeg komoly problémákat okoznánk ezzel az ügyfélkapcsolatban, ugyanis nem szívesen szembesülne egyikük sem ezzel, másrészt a fel nem használt ölteteket pár szemfüles igenkreatív egyből elkezdené lenyúlni. Úgyhogy ez talán mégsem jó ötlet...ettől függetlenül szívesen megnéznék pár "ilyen lehetett volna, de ilyen lett" összehasonlító elemzést.
süti beállítások módosítása