Dirty Deadlines

 2009.03.25. 15:08

Azok a mocskos határidők.

Hogyan létezik az, hogy soha nem lehetsz elég gyors? Hogyan létezik az, hogy hiába dolgozol előre, mégis éjszakáznod kell? Hogyan létezik, hogy szakmánkban nem lehet szervezni, előre látni, tenni, dönteni?

Mert töketlenek az ügyfeleink! Ha délelőttre kell leadni valamit, akkor biztos, délután lesz belőle, mert valami teljesen lényegtelen hülyeségen - pl. a headline alatti flekk színén - eltököl a megrendelőd. Ha délután ötig kell odaérnie a nyomdába, nem lesz ott, mert valami baromságon még elmolyol, s este hétre szüli meg a 4 pontos jogi szöveg végső verzióját, s követeli, hogy azonnal - péntek este 8 ellenére is -, ad le, mert határidőre készen kell lennie a nyomatoknak! A szervezést és a rímánkodást a nyomda felé persze rád hagyja...
Biztos lehet minden szakmabeli, hogy a kitűzőtt határidők csak ránk nézve érvényesek, kizárólag mi nem csúszhatunk és csak nekünk kell megfeszülni azért, hogy az anyag valóban ott is legyen. Ezerszer előfordult már, hogy az ügyfél szerencsétlenkedése miatt már végképp lekésve minden utolsó utáni leadást, hirtelen kiderült: semmi probléma nincs abból, ha csúszunk 1-2 napot! Vagy egy éjszakába nyúló SOS meló után két nappal hív fel téged a nyomda, hogy most vette észre a CTP-s, hogy... (ami csak azt jelentheti, hogy csak most vették elő!)
Ha ez fordítva történne meg - a előzetes figyelmeztetésed ellenére, mert szerda estére épp színházjegyed van és így csak 6-ig érsz rá tologatni az egeret -, akkor biztos lehetsz benne, hogy 17:30-kor érkezik meg a jóváhagyás az igen tisztelt megrendelőtől. S ha otthagyod? A felháborodás garantált. Ilyenkor áldás lehet egy olyan főnök (vagy egy önfeláldozó kolléga), aki át tudja venni a befejezést.

Sokan dolgoznak szakmánkban tisztességgel és szorgalommal. (Páran pedig nem, de nem is nekik szól ez a blog) Közülük soha nem volt még problémája szinte senkinek a túlórával, akár hétvégézéssel, ha annak értelme van, ha az elkerülhetetlen! De rengeteg esetben csak a felelőtlenséget, az agresszív "én-vagyok-a-nagy-megrendelő"-séget, a marketingesek totális alkalmatlanságát (döntésképtelenség és koncepciótlanság) tapasztaljuk. S ehhez manapság a már szinte minden esetben hozzáadódik az ízléstelenségig történő módosítgatás jelensége, amivel már valóban kiherélik a layoutot, így elérkezünk a hiábavaló éjszakázás nonplusz ultrájához! Csinálj úgy szart, hogy még bele is szakadsz! Ezért aranyeres minden operátor!

Megoldás? Képzés! Oktassák már a közgázról, külkerről és az ELTE-ről kikerülő sületlen marketing csibéket a szakmára, a designra, verjenek belépjük egy kis vizuális és verbális kultúrát, tipográfiát és grafikai alapismereteket, nyomdai alapismereteket, de legfőképp azt, hogy hogyan kell bánni a design és reklámügynökségekkel! Mert ami mostanában van - tisztelet a kivételnek és az öreg rókáknak - sokszor kétségbeejtő. Legalább annyira, mint az a rengeteg foss reklám, ami születik ebből az elfajzott helyzetből...

A bejegyzés trackback címe:

https://dtpszakszerv.blog.hu/api/trackback/id/tr201024964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

honphibu 2009.10.20. 09:27:34

A grafikus vagy DTP-s tetszik vagy nem tetszik, egy munkafolyamat része, amelynek az elején a megrendelő, a végén a nyomda áll. A megrendelő úgy gondolja, ebben a folyamatban az ő munkája a legnehezebb, a legfontosabb, hiszen azért kapja a félmilliós fizetését, hogy kitojja azt az egy színt a seggén, majd meggyőzze idióta főnökeit arról, hogy ez egy nagyon nehéz és kreatív munka.
Az utána lévők mind szívnak, mert persze ezek után minden azonnalra kell.
Tehát ezzel egyetértünk.
Amivel viszont nem és igazán átgondolhatnád az a következő (előre bocsátom, nem vagyok CTP-s): "...most vette észre a CTP-s, hogy... (ami csak azt jelentheti, hogy csak most vették elő!)"
Ezzel a mondatoddal gyakorlatilag ugyanúgy viselkedsz, mint az általad is szidott megrendelő. Ha tényleg jó nyomdába dolgoztatsz, akkor azok nem malmoznak egész nap, várva az általad küldött anyagra, hanem dolgoznak, nem egy gombot kell csak megnyomniuk ahhoz, hogy a kész termék elkészüljön. Tehát valószínű, hogy van más dolguk is és ha sürgős is a munka, nem fognak leállni a többi, éppen folyamatban lévő munkával.
Tehát ne a nyomdát okold, ő ugyanannyit vagy mégtöbbet szív, mint te.

Rayyy 2009.11.17. 08:35:03

Így van, a legtöbb szívást a nyomdában dolgozók szenvedik el, sőt, ha valami hiba csúszik a késztermékbe, ami esetleg nem a nyomda hibája, akkor is őket veszik elő legelőször, több okból is... egyrészt, nem ismerik a szakmát, így minden hiba egyből a nyomda felelőssége, másrészről, ha én elrontok valamit, akkor max. nem kapok egy havi fizetést, ami a legjobb esetben is 150 körül van, viszont, ha a nyomda elrontja, akkor tőlük lehet követelni, hogy a többszázezres tételt ingyen csinálják meg, mert ők a hibásak, stb...

reklámügynök 2010.06.14. 16:51:06

Annak, hogy a "CTP-s csak most vette észre" legtöbbször az az oka, hogy az anyag 1-2 nappal korábban kerül hozzájuk, mint annak a timing szerint kéne. Legtöbbször azért, mert a nagybetűs Ügyfél, szereti magát bebiztosítani a kötbér ellen, ezért azt mondja neked, "ma még le kell adni". Sokunk számára ismerős ez a szöveg.
A nyomda természetesen a tervnek megfelelő időben veszi elő az anyagot és kezd(ene) el vele dolgozni.
süti beállítások módosítása